loader image

Strategia komunikacji
marketingowej

Strategia komunikacji marketingowej to jeden z fundamentów, na którym można budować wszelkie aktywności marketingowe swojej marki, jej rozpoznawalność czy strategie dotarcia do obiorców z odpowiednim komunikatem we wskazanym kanale czy touchpoincie.

Oczywiście to tylko jeden z filarów, ale bardzo istotny – powinny korespondować z nim pozostałe wypracowywane dokumenty, jak strategia komunikacji, strategia mediowa czy wykreowany wizerunek marki, koncepcje kreatywne i egzekucje reklamowe.

Jak jednak stworzyć strategię komunikacji marketingowej, która będzie skuteczna, a aspekty w niej poruszane odpowiednie dla naszej marki, produktu czy usługi? Nasza agencja wspiera te procesy holistycznie, wypracowując całościowo strategie komunikacji marketingowej na potrzeby klientów.

Strategia komunikacji marketingowej a kreowanie
wizerunku marki

Ze wspomnianych wyżej fundamentów każdy jest tak samo ważny dla sprawnego działania marketingowego firmy i jej finansowego oraz komunikacyjnego sukcesu. Jednak, aby wszystko działało sprawnie i przynosiło oczekiwane rezultaty, należy przeprowadzić działania w zaplanowany, przemyślany sposób, a występujące procesy, zaprognozować w czasie i wdrożyć krok po kroku.

I tutaj rodzi się pytanie – czym różni się od siebie strategia komunikacji marketingowej od kreowania wizerunku marki?

Często te pojęcia wykorzystywane są równolegle, mylone ze sobą lub nie są stosowane w odpowiednim momencie budowania lub przebudowywania własnej marki, produktu czy usługi. Zwykle powoduje to chaos organizacyjny, błędy poznawcze lub nieprawidłowe, wykluczające się stosowanie wytycznych.

Odpowiednim procesem dla przygotowania strategii komunikacji marketingowej jest wypracowanie w pierwszej kolejności strategii marki, jej pozycjonowania oraz wytycznych do komunikacji i do działań nad jej strategią. Dopiero w następnym kroku należy zająć się tworzeniem kreacji wizerunku marki i planu marketingowego, wykorzystując właściwe dla strategii, taktyki zwiększania lub umacniania świadomości marki lub strategie sprzedażowe.

Niezależnie od tego, na jakim etapie działania jesteś, nasza agencja brandingowa pomoże zanalizować Ci obecne położenie marki, a następnie wypracować strategię marki, strategię komunikacji marketingowej oraz dobrać odpowiednie narzędzia, skutecznie w budowaniu silnego i rozpoznawalnego brandu.

Jak wygląda tworzenie strategii komunikacji marketingowej we współpracy z naszą
agencją kreatywną?

Tworzenie strategii komunikacji marketingowej to de facto ubieranie strategii firmy w konkretne działania i procesy. Aby jednak mieć całkowitą pewność, że plan będzie maksymalnie dopasowany do potrzeb i oczekiwań danej firmy, dzielimy pracę zazwyczaj na kilka etapów. Jakich? Oto one!

Etap pierwszy, czyli analiza grupy docelowej oraz konkurencji

W idealnym scenariuszu zakładamy, że firma ma już strategię swojej marki, określone pozycjonowanie i wartości jakimi się kieruje.

W następnym kroku czas na dogłębną analizę grupy docelowej pod kątem przyszłych działań marketingowych. Obejmuje to ekspercką analizę demograficzną i psychograficzną, która może być pogłębiona badaniami ilościowymi i jakościowymi. Sprawdzamy i określamy zachowania konsumentów i napięcia jakie im towarzyszą. Przygotowujemy portrety przedstawicieli grup docelowych, aby doskonale poznać odbiorcę, do którego będziemy kierować naszą komunikację. Ważna jest również analiza konkurencji, która może być drogowskazem dla działań naszej marki, a także wytyczną dla oczekiwań, potrzeb i stopnia ich realizacji w grupach docelowych w markach z tej samej kategorii produktowej.

Etap drugi, czyli stworzenie spójnego języka marki

Kolejny krok wymaga odrobiny kreatywności, ponieważ określamy styl, ton i zasady komunikacji, które najlepiej oddadzą obraz marki. Jakie aspekty chcemy wyróżnić w komunikacji, a czego uniknąć. Jak firma będzie reagować w sytuacjach kryzysowych i w jaki sposób będzie zwracać się do odbiorców w takich momentach.

Na tym etapie można również stworzyć „słownik marki”, czyli kluczowe słowa oraz zwroty, które powinny być stosowane w komunikacji.

Co więcej, stworzenie spójnego tone of voice będzie znacznym ułatwieniem przy późniejszym zleceniu jakichkolwiek działań marketingowych podwykonawcom czy freelancerom, a nawet nowym osobom w firmie, dzięki czemu od razu będą wiedzieć, jak prowadzić zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzna komunikację marki.

Etap trzeci, czyli identyfikacja wizualna

Język komunikacji i dobór odpowiednich haseł, zwrotów czy sposobu komunikowania się, jest równie ważny co obraz i wizerunek jaki prezentuje dana usługa czy produkt.

Aby odpowiednio się wyróżnić, tworzyć spójny, ale unikalny przekaz wizualny, trzeba zadbać o odpowiednią identyfikację. Co ważne, nie jest to wyłącznie kwestia stworzenia logotypu czy zaprojektowania opakowań produktów, ale również całej księgi marki – przedstawiającej wszelkie warianty zastosowania symboli, czcionek, kolorów.

Identyfikacja wizualna powinna być spójna z obrazem marki, aby wzmacniać główne przesłanie i jej wartości. Dodatkowo musi być unikalna i wyróżniająca się na tle innych, aby automatycznie pozwalać na dekodowanie odpowiednich skojarzeń z daną firmą.

Etap czwarty, czyli stworzenie planu marketingowego

Dopiero w etapie czwartym możemy przejść do stworzenia właściwej strategii komunikacji marketingowej. Znając podstawy oraz fundamenty marki, jesteśmy w stanie skonkretyzować naszą wizję komunikacji i zaplanować marketingowe działania.

Określimy jakie akcje będą podejmowane w poszczególnych kanałach komunikacji, jaki budżet będzie obejmować wybrane kampanie i jak często będą prowadzone taktyczne działania reklamowe i w jakim zakresie.

W naszej agencji brandingowej zajmujemy się kompleksowym planowaniem i wdrażaniem strategii komunikacji marketingowych dla największych klientów z Polski i świata. A co możemy zrobić dla Ciebie?

Let’s do
something
together

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas!

Fredry 6
00-097 Warszawa